Atopijski Dermatitis

Lečenje atopijskog dermatitisa

Atopijski dermatitis je oboljenje kože koje obično počinje veoma rano- kada dete ima svega nekoliko meseci. Prvi znaci bolesti su jak svrab i crvenilo, koje se najpre javi na obrazima. Kasnije se slične, crvenkaste promene, na koži koja je u celini suva mogu proširiti i na kožu kolena, laktova, pa i celog trupa.

Na nastanak ove bolesti utiču genetski faktori, ali i faktori okoline: različite hemijske supstance – ( sapuni, deterdženti, vunena ili sintetička odeća), nutritivni alergeni– najčešće kravlje mleko, jaja, kikiriki, riba, inhalatorni alergeni– grinje, polen, stres, klimatski faktori itd.

Analize kojima bismo proverili da li dete ima genetsku sklonost ka alergijama, i specifično alergiju na neke od uobičajenih alergena, radimo u laboratoriji koja je u sklopu Poliklinike Bocokić. Cena za panel koji obuhvata 20 alergena je 6000 din. Postoje dve vrste panela: inhalatorni panel i nutritivni panel, a koristimo i mešoviti- pedijatrijski panel alergena. Takođe, postoji i mogućnost ispitivanja alergije na pojedine namirnice, što je veoma bitno, jer se nekada alergija javlja baš na ono što najčešće jedemo. Ukoliko na vreme shvatimo koja je namirnica u pitanju, moguće je na taj način uraditi prevenciju i olakšati tegobe koje dete ili odrasla osoba ima.

Atopijski dermatitis se javlja veoma često, čak kod svakog desetog deteta pre treće godine. Češće se javlja u urbanim sredinama, a može da se javi i kod odraslih.
Za decu koja imaju suvu kožu, a primeti se i pojava crvenila i svraba na obrazima, laktovima i kolenima- najpre se mora obratiti pažnja na hranu koja unose.
Preventivna mera je dojenje i upotreba majčinog mleka u ishrani beba. Takođe, preporučeno je da prvih šest meseci života beba konzumira isključivo majčino mleko. Majka, u tom slučaju- mora da vodi računa o svojoj ishrani. Na prvom mestu štetno je kravlje mleko i svi mlečni proizvodi. Na drugom mestu je višak prostih šećera u ishrani majke, a poslednje, i isto toliko bitno je upotreba različitih konzervanasa.

Ukoliko je dete već počelo da jede raznovrsnu hranu, važi isto pravilo: mleko i mlečne proizvode izbegavati, kao i slatkiše. Sve vrste povrća i voće su preporučeni.
Kožu deteta treba negovati. Kupanje mora da traje kratko, svega nekoliko minuta. Izbegavajte jake, mirišljave i penušave kupke. Odmah nakon kupanja dete obrišite pamučnim peškirom.
Nekada je atopijski dermatitis praćen pojavom kijavice, a kasnije i pojavom težih respiratornih tegoba i napredovanjem bolesti koja može da zahvati i pluća ili zglobove. To je nepovoljan tok bolesti i pojava koja nosi ime atopijski marš.

Na svu sreću, kod većeg broja dece- dermatitis se povlači do puberteta.

• Atopijski dermatitis je oboljenje koje se manifestuje na koži, ali je njime zahvaćeno celo telo, i naročito imuni sistem. Zato je preporuka da dete uradi imunološki pregled. Lekar imunolog će proceniti da li bolest zahvata ceo sistem, i po potrebi uključiti terapiju, i na vreme zaustaviti mogući razvoj i širenje bolesti.
  • Kada dođete na pregled kod lekara imunologa, pored razgovora i utvrđivanja činjenica o nastanku bolesti, o tome koji deo kože je zahvaćen, o tome da li i koliko je imuni sistem izmenjen- biće potrebno i imunološko laboratorijsko ispitivanje. Za lečenje atopijskog dermatitisa, neophodno je utvrditi u kojoj meri je u nastanku bolesti zastupljena genetika, da li postoji alergija na određene inhalatorne ili nutritivne alergene, da li je mogući mehanizam nastanka promena na koži sasvim drugačiji. U sklopu Poliklinike Bocokić, nalazi se laboratorija u kojoj je moguće ova ispitivanja odmah uraditi. Ispitivanja se uglavnom rade uzorkovanjem krvi. O tome koja tačno ispitivanja je potrebno uraditi- obavestiće vas odmah nakon razgovora, lekar specijalista imunologije.
  • Ono što većinu ljudi interesuje je terapija atopijskog dermatitisa. Nekada lekovi koje koristimo imaju i neželjene efekte, pa će lekar imunolog biti naročito oprezan kod uključivanja terapije deci. Terapija može da bude lokalna– u vidu masti koje će na brz način prekinuti svrab- kao najjači simptom.Ove masti ne smeju se primenjivati duže od dve nedelje. Ukoliko ih primenjujemo kontrolisano, ove masti su zaista efikasne i bezbedne. Cilj je što duže držati oboljenje pod kontrolom, tj. smanjiti pojavu simptoma, kao što su svrab i crvenilo kože. Nekada je neophodno uključiti i sistemsku terapiju- tj. lekove, koji se koriste u kraćim vremenskim periodima, kako bi se povratio osnovni balans kože, kako bi ljudi mogli da lepo spavanju i na taj način povratili sopstvene mehanizme regeneracije.

Pregledi lekara imunologa se zakazuju, cena pregleda je 4200 din.

Lekar imunolog je dr Aleksandra Bocokić, koja ima iskustvo u lečenju atopijskog dermatitisa, ne samo pomoću krema i masti, već i efektom na imuni sistem kroz pravilno odabran i individualizovan pristup, koji je kreiran za svakog pacijenta posebno.

dr Aleksandra Bocokic

U Poliklinici Bocokić,