Kondilomi, dijagnostika i lečenje

HPV – Humani papilloma virus

Humani papilloma virus ( HPV) je uzročnik najčešće polno prenosive bolesti poznate kao kondilomi ili genitalne bradavice. Ova bolest podjednako pogađa i žene i muškarce, i procenjuje se da se oko 50% seksualno aktivnih ljudi zarazi nekom vrstom ovog virusa tokom svog života.

Otkriveno je više od 100 vrsta ovog virusa, od kojih neki imaju maligni potencijal.

Na primer, Tip 16, 18, 31 i 35 prouzrokuju maligne promene na grliću materice žena i ovi tipovi se nazivaju visokorizičnim tipovima virusa.
Tip 33, 35, 39, 51, 52, 56, 58, 59, 66 i 68- nazivaju se srednjerizičnim tipovima virusa.
Tip 6,11, 42,43,44 se smatraju niskorizičnim virusima.

Infekcija ovim virusom se manifestuje pojavom bradavica u genitalnoj regiji. Nekada su ove bradavice jako sitne i jedva vidljive golim okom, a nekada mogu da budu jako velike i da imaju oblik karfiolastih izraslina.

Kako se dijagnostikuje HPV virus?

Ukoliko sumnjate da ste zaraženi ovim virusom, primetili ste pojavu bradavica na polnom organu ili u genitalnoj regiji, možete se javiti našim lekarima, kako bi vam pomogli da svoju sumnju potvrdite ili odagnate. Lekar može kliničkim pregledom da utvrdi postojanje bradavica, a zatim i da uzimanjem materijala za bris- PCR analizom, utvrdi da li ima virusa i da li je prisutan tip virusa maligne ili benigne prirode.

PCR metoda predstavlja umnožavanje tačno određenih sekvenci za svaki HPV genotip ponaosob koji se mogu kasnije detektovati na više načina.

Bris na HPV infekciju za PCR analizu, uzima se iz uretre kod muškaraca, odnosno sa grlića materice kod žena. Ukoliko ste muškarac, potrebno je da dva sata pre dolaska u našu laboratoriju ne mokrite, kako bi mokraćni kanal bio suv za uzimanje brisa. Za žene, nije potrebna posebna priprema, sem tuširanja veče pre davanja briseva. Takođe, preporuka je da nemate seksualne odnose 24h pre analize, i za žene je dobro da bris daju u periodu od sedam dana nakon menstrualnog ciklusa.
Cena ove PCR analize je  od 7500- 8500 din. , u zavisnosti od broja genetskih tipova virusa koji se proveravaju, a vreme čekanja na rezultate sedam do deset dana.

Lečenje kondiloma

Ukoliko se ustanovi da je virus prisutan, pristupa se lečenju.

Lečenje može da bude pomoću lekova, koji mogu da imaju i štetne efekte, te se izbegavaju.

Drugi vid lečenja, koji se koristi u našoj ordinaciji je uklanjanje kondiloma radio talasima. Uklanjanje kondiloma na ovaj način vrši se u lokalnoj anesteziji. Lekar mora da svaku bradavicu ukloni i nakon intervencije ostaju kraste, koje se u roku od deset dana preljušte. Ovaj period zarastanja je neophodan, a nakon njega sem blage depigmentacije, koža je u potpunosti regenerisana. Sama intervencija je bezopasna, radio talasi su efikasni i poznati po tome da minimalno oštećuju okolno tkivo, za razliku od elektrokautera, ili lasera, ili intervencije tečnim azotom.

Radiotalasne intervencije se u našoj ordinaciji zakazuju, cena intervencije je od 12 000-25 000 dinara. Cena zavisi od rasprostranjenosti promena i vremena koje je potrebno da se bradavice radiotalasnim putem uklone.

dr Zoran Đorđević
dr Dragan Rakić

Uklanjanje bradavica rade lekari, specijalista urologije dr Zoran Đorđević i specijalista urologije dr Dragan Rakić